Απόφαση-καταπέλτης για την Εταιρία Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Θεσσαλίας, τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) από το Συνήγορο του Πολίτη μετά από την προσφυγή πριν ένα περίπου χρόνο της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και το Γραφείο Καταναλωτή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μαγνησίας.
Η ανεξάρτητη αρχή διαπίστωσε «σοβαρά προβλήματα» στον τρόπο υπολογισμού και ελέγχου της τιμής του φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη και στη Θεσσαλία, επισημαίνοντας ότι «μέρος της ευθύνης για την αδιαφάνεια και το έλλειμμα πληροφόρησης βαρύνει επίσης τη ΔΕΠΑ και τη ΡΑΕ».
«Τα αποτελέσματα της έρευνας του Συνηγόρου του Πολίτη σχετικά με την τιμολόγηση του φυσικού αερίου το χειμώνα του 2009 δικαιώνουν πλήρως τις καταγγελίες της ΝΑΜ και αποτελούν πραγματικό κόλαφο σε βάρος της ΔΕΠΑ και της ΡΑΕ σε ό,τι αφορά την εκπλήρωση του εποπτικού και ελεγκτικού τους ρόλου», δήλωνε χθες ο νομάρχης Απ. Παπατόλιας.
Από την πλευρά της η Ένωση Καταναλωτών τηρεί στάση αναμονής για το εάν
«η πολιτεία ακούει τις ανεξάρτητες αρχές που η ίδια θεσμοθέτησε».
Ο Συνήγορος του Πολίτη ζήτησε από τις εμπλεκόμενες εταιρίες αλλά και τις αρμόδιες αρχές να λάβουν συγκεκριμένα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών, χωρίς ωστόσο να υπάρξει έως σήμερα ουσιαστική ανταπόκριση.
Ειδικότερα η ανεξάρτητη Αρχή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «οι εταιρίες παροχής αερίου Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας δεν ενημερώνουν σωστά, με αποτέλεσμα να παραπλανώνται οι καταναλωτές στο θέμα του τρόπου υπολογισμού της τιμής του φυσικού αερίου και τη σχέση του με την τιμή ανταγωνιστικών προϊόντων, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης».
Κάτοικοι της Θεσσαλονίκης και του Βόλου προσέφυγαν κατά τη διάρκεια του 2009 στο Συνήγορο του Πολίτη διαμαρτυρόμενοι ότι υπήρξαν θύματα παραπληροφόρησης, καθώς η τιμολόγηση του φυσικού αερίου για οικιακή χρήση από τις Ε.Π.Α. Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας κατά την περίοδο Νοεμβρίου 2008 - Φεβρουαρίου 2009 ήταν ακριβότερη από την αντίστοιχη του πετρελαίου, παρά το γεγονός ότι το φυσικό αέριο διαφημιζόταν από όλα τα μέσα ενημέρωσης ως φθηνότερο κατά 20%.
Ύστερα από ανταλλαγή επιστολών με τη ΡΑΕ και διερεύνησης των καταγγελιών, ο Συνήγορος του Πολίτη κατέληξε στα παρακάτω συμπεράσματα:
- Υπάρχει προφανές έλλειμμα πληροφόρησης σχετικά με τη μεθοδολογία τιμολόγησης του φυσικού αερίου και ιδιαίτερα την αναλογία του κόστους του σε σχέση με τις άλλες ανταγωνιστικές μορφές ενέργειας, με έμφαση στο πετρέλαιο. Το έλλειμμα πληροφόρησης φθάνει μάλιστα από πλευράς εμπλεκόμενων Ε.Π.Α. Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας σε σημείο παραπλάνησης των καταναλωτών.
- Αποδεικνύεται ελλειμματική λειτουργία της ΡΑΕ, δεδομένου ότι οι διατάξεις του νομοθετικού πλαισίου περί εμπορίας φυσικού αερίου ορίζουν ότι -πέραν της ευρύτερης αρμοδιότητάς της για την εποπτεία και τον έλεγχο της αγοράς ενέργειας- οφείλει να μεριμνά και να λαμβάνει μέτρα, έτσι ώστε τα τιμολόγια των ΕΠΑ να είναι διαφανή, ανακοινώσιμα και να παρέχουν επαρκή στοιχεία στους καταναλωτές για το κόστος του φυσικού αερίου σε σύγκριση με τις τιμές των ανταγωνιστικών μορφών ενέργειας.
Ο Συνήγορος του Πολίτη έθεσε υπόψη όλων των συναρμόδιων φορέων (ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, ΔΕΠΑ, ΡΑΕ, υπουργείο Ανάπτυξης) τις παρατηρήσεις του και τους ζήτησε να προβούν σε συγκεκριμένες ενέργειες, ώστε να διασφαλισθεί η προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, αλλά, όπως αναφέρει, «μέχρι σήμερα δεν υπήρξε καμία ουσιαστική ανταπόκριση στις προτάσεις της Αρχής».
Δήλωση νομάρχη
Ο Απ. Παπατόλιας πρόσθεσε στη χθεσινή δήλωσή του ότι ο ρυθμιστικός όσο και ο ελεγκτικός ρόλος του κράτους δεν μπορούν ούτε να υποκατασταθούν ούτε να εκχωρηθούν σε ανεξέλεγκτους ιδιωτικούς φορείς.
«Είναι ανεπίτρεπτο –πρόσθεσε- ο πολίτης να παραδίδεται βορά στην κατευθυνόμενη πληροφόρηση των εμπορικών εταιριών διανομής αερίου, οι οποίες πρωτίστως ενδιαφέρονται για την εξασφάλιση του μέγιστου δυνατού κέρδους των μετόχων τους.
Η ΝΑΜ θα συνεχίσει να αγωνίζεται σε συνεργασία με τον πρωτοποριακό θεσμό που ίδρυσε, του Γραφείου του Καταναλωτή, με την Ένωση Καταναλωτών και τις ανεξάρτητες Αρχές, για τη διαφύλαξη των συμφερόντων των καταναλωτών και του απλού πολίτη. Αυτό το πρώτο «πάθημα» ας γίνει «μάθημα» και «οδηγός» και για αντίστοιχες περιπτώσεις στο μέλλον».
Από την εφημερίδα Ταχυδρόμος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου