Τρίτη, 30 Ιουνίου 2009

Ρύπανση, φαινόμενο θερμοκηπίου και ο Δήμος Βόλου

Την άμεση μείωση εκπομπής των αέριων ρύπων κατά 20% έως 2020, ώστε να μην αυξηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας ζήτησε ο καθηγητής Πανεπιστημίου κ. Δημ. Λάλας μιλώντας για την κλιματική αλλαγή στην ημερίδα που διοργάνωσε ο δήμος Βόλου χθες στο Δημαρχείο της πόλης με θέμα την ανάπτυξη τοπικών σχεδίων για τη μείωση της Κλιματικής Αλλαγής ως το 2020 στο πλαίσιο του προγράμματος Clim –Local 2020 Life 07/ENV/GR/000282.
ο κ. Λάλας τόνισε ότι το λιώσιμο των αρκτικών πάγων είναι σε ποσοστό 40% από το 1979 έως σήμερα και ότι ο μέσος όρος της θερμοκρασίας έχει αυξηθεί κατά 0,7 βαθμούς Κελσίου και ότι θα συνεχίσει να αυξάνει εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα.
Ο ίδιος αναφέρθηκε σε εκτιμήσεις επιστημόνων που αναφέρουν ότι η θερμοκρασία αναμένεται να αυξηθεί κατά 5-7 βαθμούς Κελσίου τους καλοκαιρινούς μήνες και ότι οι βροχοπτώσεις θα μειωθούν ως 40% και πρόσθεσε πως για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο θα πρέπει να μειωθούν απότομα οι αέριοι ρύποι έως 80% μέχρι το 2050 και ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί πάρα πολύ με την εξοικονόμηση ενέργειας , την αλλαγή χρήσης καυσίμων, με τη μείωση καλλιεργειών που απαιτούν πολύ νερό, κ.λπ.
Ο κ. Λάλας είπε επίσης ότι στα φαινόμενα θα προστεθεί και η αύξηση της επιφάνειας της θάλασσας και η ξηρασία και σημείωσε πως το 75% παγκοσμίως της εκπομπής αέριων ρύπων προέρχεται από αστικές και ημιαστικές περιοχές και πως για τη μείωσή τους θα πρέπει άμεσα να αναληφθούν και τοπικές δράσεις.
Όσον αφορά στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Βόλου αναμένεται αύξηση της εκπομπής αέριων ρύπων , της τάξης του 15,7%, μέχρι το 2020. Η αύξηση αυτή θα προέλθει από την κατανάλωση ενέργειας (τριτογενής τομέας, νοικοκυριά, οδικές μεταφορές), την γεωργία και την επεξεργασία αποβλήτων.
Ο Δήμος Βόλου έχει αναλάβει μέχρι τις 31/12/2011 να αναπτύξει τοπικό σχέδιο για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με χρονικό ορίζοντα το 2020.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 2.777.891 ευρώ, χρηματοδοτείται κατά 1 εκ. ευρώ περίπου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Δήμος θα συνεργαστεί με τη ΔΕΥΑΜΒ, τη Δημοτική Επιχείρηση Μελετών – Κατασκευών και την Εταιρία Περιβαλλοντικών Μελετών.
Το έργο περιλαμβάνει δράσεις για τον υπολογισμό εκπομπών σε τοπικό επίπεδο, την πρόβλεψη για την πορεία τους τα επόμενα χρόνια, προσδιορισμός πιθανών επεμβάσεων μείωσής τους, οικονομική και περιβαλλοντική αξιολόγηση των μέτρων, δημόσια διαβούλευση και τελικά εφαρμογή του τοπικού σχεδίου δράσης.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα έργου μέχρι σήμερα με βάση την τοπική απογραφή και εξέλιξη εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που έκανε ο κ. Ευστ. Κουρνιώτης (ΕΠΕΜ).
Όπως ανέφερε οι υπολογισμοί γίνονται για το οικιστικό συγκρότημα Βόλου (Δήμοι Βόλου, Ν. Ιωνίας και Δ. Αισωνίας) συμπεριλαμβανομένων των δύο ΒΙΠΕ και της μονάδας της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ στην Αγριά.
Το ενεργειακό ισοζύγιο έγινε με πρότυπο τα εθνικά ενεργειακά ισοζύγια, όπως δημοσιεύονται από το Υπ. Ανάπτυξης, ενώ η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για την απογραφή των αερίων του θερμοκηπίου είναι αυτή που προτείνεται από την IPCC και χρησιμοποιείται στις εθνικές εκθέσεις απογραφών.
Τα δεδομένα ελήφθησαν από την ΕΣΥΕ, το ΥΠΕΧΩΔΕ (σύστημα εμπορίας ρύπων), το Υπ. Ανάπτυξης, το Δήμο Βόλου και τις Δημοτικές και Διαδημοτικές επιχειρήσεις, την ΕΠΑ Θεσσαλίας και επιτόπια έρευνα.
Όπως είπε χαρακτηριστικά οι εκπομπές της περιοχής του Βόλου, εκτιμώνται σε περίπου 4,5 εκ. τόνους για το 2007 αν ληφθεί υπόψη η συμμετοχή της βιομηχανίας.
Χωρίς αυτή, ανέρχονται σε 733 χιλιάδες τόνους διοιξειδίου του άνθρακα περίπου.(!)
Ειδικότερα, η μεγάλη βιομηχανία, φαίνεται να παράγει το 76,2% των εκπομπών, ο οικιακός τομέας το 12,4%, οι μεταφορές το 6,5%, ο τριτογενής τομέας το 3.6%, ο πρωτογενής τομέας το 1,1% και ο οδοφωτισμός μόνο το 0,2%.
Χωρίς τη συμμετοχή της μεγάλης βιομηχανίας, τα ποσοστά αλλάζουν.
Ο οικιακός τομέας εμφανίζεται να καταναλώνει το 47,4% της συνολικής ενέργειας και ακολουθούν οι μεταφορές (25%), ο τριτογενής τομέας (13,8%), η βιομηχανία (9%), και ο πρωτογενής τομέας (4%).
Αντίστοιχα, με τη «βαριά» βιομηχανία συμπεριλαμβανομένης, τα στερεά καύσιμα ευθύνονται κατά 55,1% για την παραγωγή ενέργειας και ακολουθούν ο ηλεκτρισμός (19,3%), το φυσικό αέριο (8,8%), το ντίζελ (8,1%), η βενζίνη (3,9%) και μικρότερα ποσοστά έχουν τα άλλα καύσιμα.
Στις μεγάλες βιομηχανίες περιλαμβάνονται το εργοστάσιο της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ στην Αγριά, η Χαλυβουργία Βελεστίνου, καθώς και κάποιες ασβεστοποιίες και χαρτοποιίες.
Όσον αφορά στις προβλέψεις της ΕΤΕΜ μέχρι το 2020 ο κ. Κουρνιώτης είπε ότι αναμένεται μικρή αύξηση των εκπομπών αερίων, της τάξης του 0,5%.
Η αύξηση αυτή, αλλάζει αν αφαιρεθεί από τα συνολικά ποσοστά η «μεγάλη» βιομηχανία. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μείωση το 2010 στο Βόλο των εκπομπών αερίων από 4.573.589 τόνων, σε 4.053.030 τόνους.
Το 2015 το ποσοστό αυτό θα φτάσει τα 4.612.783 τόνους για να μειωθεί ξανά μέχρι το 2020 σε 4.599.113 τόνους.
Χωρίς την συμβολή της μεγάλης βιομηχανίας, το 2007 οι εκπομπές ρύπων ανήλθαν σε 737.182 τόνους. Μέχρι το 2020 προβλέπεται αύξηση 15,7%, δηλαδή: 779.167 τόνους το 2010, 839.414 τόνους το 2015 και 853.255 τόνους το 2020.
Από την εφημερίδα Ελευθερία.
Από τα παραπάνω στοιχεία λοιπόν, βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα πως για τον μεγαλύτερο όγκο των αέριων ρύπων του θερμοκηπίου, υπεύθυνη είναι η βιομηχανία (3,8 μύρια τόνους).
Προσέξτε τώρα με τι μέτρα θ' αντιμετωπίσει το πρόβλημα ο Δήμος Βόλου, σύμφωνα με τις δηλώσεις (απ' το ίδιο ρεπορτάζ) του Δημάρχου κ. Αλέκου Βούλγαρη:
"Ως Δημοτική Αρχή του Βόλου, έχουμε θέσει τα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος σε υψηλή προτεραιότητα και υιοθετούμε όλες τις νέες πρωτοβουλίες για την επίτευξη του στόχου αυτού. Ενδεικτικά αναφέρω:
* τη δημιουργία δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και την κατασκευή πεζοδρόμων στον κεντρικό τομέα της πόλης μας για τη μείωση της χρήσης οχημάτων
* την κατασκευή ποδηλατοδρόμων
* την κατασκευή χώρων στάθμευσης στις εισόδους της πόλης
* τη χρήση των λεγόμενων «έξυπνων λαμπτήρων
Πιστεύουμε πως, με τη εφαρμογή των μέτρων αυτών, έστω και έμμεσα, ο περιορισμός των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περιορίζει και την αέρια ρύπανση στην πόλη μας."!!!
Ούτε κουβέντα για τους μεγαλοκαρχαρίες, που θησαυρίζουν ρυπαίνοντας-υποθηκεύοντας το μέλλον μας.
Ούτε ένα μέτρο, "για τα μάτια του κόσμου" βρε αδερφέ, περιορισμού της ρύπανσης απ' τις βιομηχανίες.
Γνωρίζαμε κι απ' την κυβερνητική του θητεία (Υφυπουργός Μεταφορών επί Σημίτη), ότι ο κ. Βούλγαρης είναι "λίγος" απέναντι στα μεγάλα προβλήματα.
Δεν περιμέναμε ν' αναλάβει και καμμιά σοβαρή πρωτοβουλία σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο.
Αυτό θα ήταν πέρα για πέρα έξω απ' τις δυνατότητές του.
Αλλά να θέλει να μας πείσει κιόλας πως με ποδηλατόδρομους κι "έξυπνους" λαμπτήρες θ' αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ρύπανσης και του θερμοκηπίου, ε πάει πολύ!
Καλοφάγωτα τα 2,7 μύρια ευρώ, αλλά μην υποτιμάτε τόσο πολύ τη νοημοσύνη των δημοτών!!

buzz it!

Related Posts with Thumbnails
 
Προσαρμοσμένη αναζήτηση
    follow me on Twitter

    Αξίζει να τα δείτε...

    Οι φίλοι μου στο Sync.gr

    ΜΑΓΝΗΤΗΣ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template