Οι υποθέσεις που φτάνουν προς συζήτηση στο Ειρηνοδικείο Βόλου, όπου συζητούνται οι αποζημιώσεις τροχαίων με μικρότερα ποσά, είναι πολλαπλάσιες. Το Ειρηνοδικείο έχει φορτωθεί κυριολεκτικά μ' ένα τεράστιο όγκο υποθέσεων.
Ένα τροχαίο ατύχημα κλείνει από την Τροχαία Βόλου με τη συμπλήρωση μίας δικογραφίας, ένα δικαστικός αγώνας πολύμηνος ίσως και πολυετής σε ορισμένες περιπτώσεις, ανοίγει.
Το έργο της Τροχαίας Βόλου ολοκληρώνεται με την έκθεση αυτοψίας στην οποία εκτός των άλλων φαίνεται εάν σ' ένα τροχαίο ατύχημα επηρέασαν. έστω και σε μικρό βαθμό, τυχόν ελλείψεις ή κακοτεχνίες δρόμων, ακόμη και παραλείψεις ιδιωτών. Στις περιπτώσεις δε των θανατηφόρων ατυχημάτων υπάρχει και φωτογραφική απεικόνιση του τόπου του ατυχήματος. Οι εμπλεκόμενοι στο τροχαίο παίρνουν επί τόπου αντίγραφο της έκθεσης.
Σύμφωνα με το Διοικητή της Τροχαίας Βόλου, Γιώργο Καραϊσκο, για την αποζημίωση του θιγόμενου σ' ένα μεγάλο βαθμό έστω κι αν έχει συμφωνηθεί, φιλικός διακανονισμός δεν υφίσταται.
Εάν εξαιρέσεις τις περιπτώσεις, που είναι σαφές από τον τρόπο πρόκλησης του τροχαίου ατυχήματος, ότι ευθύνεται ο ένας οδηγός και γι' αυτό οι ασφαλιστικές εταιρείες αναγνωρίζουν το ύψος των αποζημιώσεων ή που ο ίδιος ο θιγόμενος προκειμένου να αποφύγει την πολύμηνη ταλαιπωρία αναγνωρίζει τα ποσά που αναγνωρίζει η αντίδικος, όλες οι υπόλοιπες υποθέσεις, σημειώνει, φτάνουν σε αίθουσες ακροατηρίων.
Δεκάδες αγωγές
Στο Μονομελές Πρωτοδικείο Βόλου από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα κατατέθηκαν 100 αγωγές, το 2008 143, το 2007 211, το 2006 150 και το 2005 170 αγωγές. Στο Ειρηνοδικείο Βόλου οι υποθέσεις είναι περισσότερες κατά εκατοντάδες.
Σύμφωνα με τον εξειδικευμένο δικηγόρο σε θέματα τροχαίων ατυχημάτων και ασφαλιστικών εταιρειών, Διονύση Μπάστα, από τη στιγμή κατάθεσης η αγωγή προσδιορίζεται για να συζητηθεί στους επόμενους τέσσερις με πέντε μήνες. Η δυνατότητα αναβολής της συζήτησης μπορεί να πάει πιο πίσω την υπόθεση κατά τρεις με τέσσερις μήνες. Σε κάθε περίπτωση εντός του διαστήματος των δέκα μηνών η υπόθεση θα έχει δικαστεί σε πρώτο βαθμό, ενώ στον ίδιο χρόνο εκδίδεται και η απόφαση του Δικαστηρίου.
Ωστόσο και πάλι υπάρχει το δικαίωμα κατάθεσης έφεσης από τους διαδίκους. Ο κ. Μπάστας σημείωσε με έμφαση ότι για τις εφτά από τις δέκα αποζημιώσεις τροχαίων του Μονομελούς κατατίθενται εφέσεις. Ιδιαίτερα όταν διεκδικείται παράλληλη αποζημίωση για ψυχική οδύνη και ψυχική βλάβη, επειδή δεν υπάρχει νομοθεσία για το ύψος της αποζημίωσης, αλλά αυτό είναι απόφαση του Δικαστή, η αγωγή θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα περάσει και από το Εφετείο.
Τότε οι θιγόμενοι υποβάλλονται σε μία φοβερά χρονοβόρα διαδικασία, αφού το Εφετείο είναι «παραφορτωμένο». Ο κ. Μπάστας τόνισε ότι για τη συζήτηση μίας ένστασης για αποζημίωση τροχαίου που κατατίθεται σήμερα η συζήτησή της προσδιορίζεται για να γίνει στη Λάρισα το 2011, ενώ η απόφαση εκδίδεται μετά από ένα χρόνο.
Πολλαπλάσια τα ποσά στο Εξωτερικό
Στην Ελλάδα το ύψος των αποζημιώσεων για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων είναι σε μεγάλη αναντιστοιχία με το ύψος των αποζημιώσεων που αναγνωρίζεται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τα ποσά που επιδικάζονται είναι πολλαπλάσια. Αυτός, σύμφωνα με τον κ. Μπάστα, είναι ένας σημαντικός λόγος που στη χώρα μας έχουμε μεγάλο αριθμό κατάθεσης αγωγών όταν στα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ λόγω ακριβώς των υψηλών αποζημιώσεων οι διάδικοι αναγκάζονται να έρθουν σε συμφωνία. Όπως εξηγεί, στην Ελλάδα υπάρχει ειδική νομοθεσία για τα τροχαία ατυχήματα. Εφαρμόζεται ο Νόμος 489/76 όπως αυτός τροποποιήθηκε σε συνδυασμό με Νόμους που αφορούν σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και υπουργικές αποφάσεις, ενώ σε ισχύ είναι ακόμη ο πρώτος Νόμος, που εκδόθηκε το 1911.
Κατερίνα Μαρούγκα
Από την εφημερίδα Νέος Τύπος
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου